Star Wars: eroul cu o mie de măști. Joseph Campbell, Yoda & George Lucas

Jospeh Campbell (1904-1987) a fost un mitolog american renumit în toată lumea. A studiat și comparat mituri, legende, arhetipuri, povești folclorice și religii din diferite culturi pentru a arăta că suntem, la bază, creatori și consumatori de povești. A creat teoria mono-miturilor, mituri originare care se repetă în forme diferite în aproape toate culturile lumii. În cea mai importantă carte a sa, Eroul cu o mie de măști, a analizat extensiv arhetipul eroului, mono-mitul de bază al tuturor mitologiilor și implicit, al tuturor religiilor. Pe acest arhetip al eroului a fost construită și povestea Star Wars, iar acest lucru nu este deloc întâmplător.

Foto: Noah Buscher

În 1984, Joseph Campbell ținea o conferință despre cum spațiul exterior se reflectă la interior, în noi, conferință bazată pe analizele sale din The Inner Reaches of Outer Space (Întinderile interioare ale spațiului exterior). Conferința avea loc la Palatul Artelor din San Francisco, o clădire-dom construită să reflecte clădirile clasice ale Romei și Greciei antice, situată în vecinătatea studioului Lucasfilm, studioul de film al regizorului George Lucas.

La conferință, Joseph Cambell le spunea ascultătorilor: „Spațiul exterior este în interiorul nostru căci legile spațiului sunt în noi; spațiul exterior și interior sunt același lucru. Mai mult chiar, știm că ne-am născut din spațiu. […] Din spațiul exterior, simțurile poartă imagini către minte, care nu devin mituri decât atunci când se transformă, prin fuziune cu alte reprezentări, trezite de imaginația din lumea interioară a corpului.”i Sau, așa cum Yoda îi spune lui Luke în peșteră, „Luminoase ființe suntem noi, nu această materie brută.” (Star Wars: Imperiul contraatacă). Campbell susținea deci că lumina stelelor este în noi și la momentul respectiv, el era deja, neoficial, cel mai mare mitolog al lumii. În paralel, în public se afla și George Lucas. Atunci, Lucas era unul dintre cei mai de succes regizori de la Hollywood, după două filme cu un succes comercial mondial: American Graffiti și Star Wars (trilogia inițială).

Cei doi aveau să se cunoască după această conferință, după ce prietena lor comună, savanta și laureata premiului Nobel Barbara McClintock, le-a făcut cunoștință. Despre această întâlnire, McClintock îi mărturisea biografului lui Campbell: „I-am pus să stea împreună dar Joe ținea o predică, așa cum făcea de obicei…Era un bărbat tânăr acolo, David Abrams, singurul magician adevărat pe care l-am cunoscut vreodată, în toată viața mea…L-am chemat pe David și i-am spus David, vezi dacă poți să-i faci pe ăștia doi să vorbească unul cu altul. David s-a dus la ei, a făcut un truc de magie…a ajuns să pună mâna lui George peste mâna lui Joe și asta a fost tot.” Până la conferința din 1984 când cei doi s-au împrietenit, Lucas fusese deja direct și profund influențat de opera lui Campbellii. Și vor continua să fie prieteni până la sfârșitul vieții lui Campbell în 1987. De altfel, documentarul realizat de Bill Moyers pentru PBS, Puterea mitului (The Power of Myth), un documentar în șase părți rezumând ideile principale ale gândirii lui Campbell, a fost filmat la ferma lui George Lucas din San Francisco.

Joseph Campbell: urmează-ți fericirea (follow your bliss).

Joseph Campbell (26.03.1904-30.10.1987) a studiat toată viața lui istoria comparată a religiilor și mitologie, până la punctul în care ajunsese să declare că „Eu nu am nicio teologie și nicio religie. Cred însă în mitologie.” (The Power of Myth)iii. Născut în White Plains într-o familie de irlandezi catolici, a început să frecventeze facultatea Dartmouth în 1925. Acolo, de la biologie și matematică s-a reîndreptat spre studii umaniste. S-a transferat apoi la Universitatea Columbia, unde a urmat o licență în literatură engleză și un master în literatură medievală (1927). În urma unei burse câștigate, a plecat în Europa, unde a studiat la Universitatea din Paris și Munich franceza, sanscrita și provensala. Tot aici a învățat și germana.

În perioada Marii Depresii (1929–1934), a locuit într-o zonă săracă din vecinătatea New Yorkului, citind efectiv câte 9 ore pe zi. Tot în această perioadă (1931-1932), a călătorit în California unde s-a împrietenit cu John Steinbeck și biologul Ed Ricketts, cel care avea să le influențeze operele lui Campbell și lui Steinbeck – Campbell va începe și abandona un roman al cărui erou era inspirat de Ricketts și se va inspira dintr-un eseu filosofic scris de biolog, iar Steinbeck îl va folosi pe Ricketts drept model pentru personajul Doc din Cannery Row dar și alte personaje.

În această perioadă și sub influența personalității efervescente a lui Ricketts, Campbell își va sedimenta ideile despre mitul eroului. În 1934, Campbell a devenit profesor de literatură la Universitatea Sarah Lawrence, unde a predat până în 1972. În 1938 s-a căsătorit cu o fostă studentă, dansatoarea și coregrafa Jean Erdman, care i-a fost soție pentru tot restul vieții, împărțindu-și timpul între apartamentul lor din New York și casa din Honolulu.

Sub influența bunului său prieten, indologul Heinrich Zimmer, ale cărui scrieri le-a editat și publicat postum, și influențat de anul sabatic petrecut în Asia (1955-1956), Joseph Campbell a continuat să studieze mitologie. De-a lungul vieții, a studiat astfel mituri din diferite culturi, urmărind evoluția lor de-a lungul istoriei, pentru a arăta lumii întregi că există diferite povești care se repetă în toate culturile, sub forme ușor diferite. El a numit aceste povești universale mono-mituri ce stau la baza umanității. Unul dintre cele mai importante mono-mituri este și mitul eroului, pe care l-a sintetizat în cartea Eroul cu o mie de fețe (1949). Pentru Campbell, mitul eroului însuma povestea supremă a umanității, scheletul cultural al umanității și al tuturor religiilor din lume, erou ce ne învață în felurite moduri, după cum repeta și Campbell constant, „to follow our bliss” – să ne urmăm fericirea, fiind astfel lecția fundamentală a omenirii.

George Lucas: „Motivul pentru care fac Star Wars este pentru că vreau să le ofer tinerilor un fel de mediu îndepărtat și exotic spre care imaginația lor să fugă.”

În 1973, George Lucas locuia într-o garsonieră când a scris și regizat filmul American Graffiti, un film bazat pe timpul pe care l-a petrecut Lucas în Modesto, California. Cu un buget de un milion de dolari, filmul a adus la box office 50 de milioane de dolari. Pe fondul acestui succes, Lucas s-a decis să reia o poveste mai veche pe care o schițase alături de partenerul lui, Gary Douglas Kurtz – Star Wars. Și deși propunerea de film de 12 pagini a fost refuzată de diferite studiouri, precum United Artists și Universal, 20th Century Fox a preluat proiectul, entuziasmați de succesul filmului American Graffiti.

Într-o perioadă în care filmele sci-fi de la Hollywood erau puține și mai degrabă întunecate, inclusiv filmul de debut al lui George Lucas, THX 1138, Lucas insista să facă Star Wars, o „operă spațială”, despre care spunea: „Motivul pentru care fac Star Wars este pentru că vreau să le ofer tinerilor un fel de mediu îndepărtat și exotic spre care imaginația lor să fugă. Am un interes puternic stârnesc interesul copiilor în explorarea spațială. Vreau ca ei să-și dorească asta. Vreau să meargă dincolo de idioțeniile banale ale momentului și să se gândească la colonizarea lui Venus și a lui Marte. Și singurul mod prin care asta se va întâmpla, este ca un puști bleg să-și imagineze asta – să-și cumpere o armă cu laser, să sară în nava lui și să fugă în spațiu cu un wookie. Într-un fel, este singura noastră speranță.”iv

Iar Star Wars este, în esență, o declinare a mitului eroului, și implicit o călătorie mitică despre prietenie și căutarea unui sens. George Lucas, creatorul, regizorul și scenaristul trilogiei originale, a recunoscut de altfel că s-a inspirat din scrierile lui Joseph Cambell și a spus despre mitolog că este „Yoda al meu” (my Yoda). Cei doi aveau să se cunoască abia după lansarea trilogiei, devenind prieteni.

Din această perspectivă, dincolo de a fi o poveste despre Jedis vs. Siths, Star Wars este povestea universală a Eroului, a Prieteniei și a luptei dintre Bine și Rău, adică povestea universală a umanității în căutarea unui sens.

***

Analiza culturală a umanității, din perspectiva miturilor, ne arată prin Joseph Campbell că de fapt, noi ca oameni, indiferent de unde suntem născuți, avem aceleiași impulsuri și convergem, implicit spre aceleiași povești. Tot ce povestim din generație în generație, întreg arsenalul de mituri, legende și religii, sunt parte din gândirea mitică universală.

O aventură în spațiu a unui grup restrâns de persoane în luptă cu un oponent mult mai numeros și puternic (David vs. Goliath), nu pare la prima vedere o aventură mitică. Dar Star Wars este în primul rând o metaforă despre devenire, despre creștere și transformare. Pentru că pentru Campbell, călătoria în spațiu este intim legată de o călătorie în interior: călătoria în spațiu este metafora călătoriei la interior (Jospeh Campbell | The Inner Reaches of Outer Space).

În același timp, Eroul se transformă constant în călătoria de la persoană obișnuită la Erou. Și totuși, Eroul nu este arhetipul final, el putând să își schimbe rolul. Spre exemplu, Luke Skywalker devine treptat Erou, pentru a se transforma apoi în Mentor, în cea mai recentă trilogie Star Wars. Rolurile sunt deci fluide, schimbarea fiind singura constantă: „Arhetipurile descriu rolurile sau funcția pe care un personaj o are într-o poveste. Gândește-te la Arhetip ca fiind o mască pe care un personaj o poartă într-o anumită scenă. Un personaj poate servi în principal drept Mentor într-o poveste, purtând doar acea mască de-a lungul Călătoriei. Dar, așa cum de-a lungul vieții jucăm mai multe roluri, sau chiar schimbăm mai multe măști de-a lungul zilei, personajul unei povești are potențialul de a purta oricare din măștile sale Arhetipale, în funcție de cerințele poveștii. Obi Wan Kenobi este Mentorul pe parcursul Star Wars și totuși, trebuie să poarte masca Eroului și să se sacrifice lui Darth Vader pentru a-i permite lui Luke să evadeze cu prințesa.” (Stuart Voytilla, Myth and the Movies: Discovering the Mythic Structure of 50 Unforgettable Films, Michael Wiese Productions, 1999).

Arhetipurile cele mai comune și funcția lor, exemplificate din perspectiva lui Luke Skywalker:

Eroul = să servească și să se sacrifice. (Luke Skywalker)

Mentorul = să ghideze. (Obi Wan Kenobi)

Gardianul pragului = să testeze. (Yoda)

Heraldul = să prevină și să provoace. (Prințesa Leia)

Metamorful (en. Shapeshifter) = să semene îndoială și să înșele. (Palpatine, ca senator al Republicii și Lord Sith)

Umbra = să distrugă. (Darth Vader)

Jonglerul = să devieze cursul prestabilit al vieții, să schimbe regulile. (Han Solo)

Etapele călătoriei eroului:

  1. Lumea normală;

  2. Chemarea la aventură;

  3. Refuzarea chemării;

  4. Întâlnirea cu mentorul;

  5. Trecerea pragului;

  6. Teste, aliați și dușmani;

  7. Coborâre în peștera interioară cea mai adâncă;

  8. Chinul;

  9. Recompensa;

  10. Drumul înapoi;

  11. Resurecția;

  12. Întoarcerea cu elixirul.

Voglers-Heros-Journey-Model-from-Voytilla-1999

Sursa: Stuart Voytilla, Myth and the Movies: Discovering the Mythic Structure of 50 Unforgettable Films, Michael Wiese Productions, 1999.

Citate cosmice din Star Wars:

„Fă. Sau nu fă. Nu există încerc.” – Yoda în Star Wars, episodul V – Imperiul contraatacă

„Există mereu un pește mai mare.” – Qui-Gon Jinn în Star Wars, episodul I – Amenințarea fantomei

„Nu poți opri schimbarea, cum nu poți nici să oprești sorii să apună.” – Shmi Skywalker în Star Wars, episodul IV – O nouă speranță

„Frica este calea spre partea întunecată. Frica duce la furie, furia duce la ură, ura duce la suferință. Simt multă frică în tine.” – Yoda în Star Wars, episodul I – Amenințarea fantomei

***

i Mythic Discovery Within the Inner Reaches of Outer Space: Joseph Campbell Meets George Lucas – Part I. A much friendlier meet-up than Obi-Wan and Vader. Star Wars, 22.10.2015.

ii Stephen and Robin Larsen, Joseph Campbell: A Fire in the Mind. 2002, p. 541.

iii Joseph Campbell and the Power of Myth (I), PBS, 1988 (video documentary).

iv Biography, George Lucas, Star Wars Fun Facts.

Anunțuri publicitare

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.