Femei în matematică: Lorena Oprică – profesor și antreprenor

Text: Lori-Thaisa Tudora-Nedelcu

Ilustrații: CDD20

Matematica se regăsește în tot ceea ce facem: de la plata la magazin, la gramajul corect al ingredientelor pentru prepararea unei rețete, la calcularea suprafeței unei încăperi ce urmează să fie vopsită, la folosirea corectă a procentelor – folosim matematica mai des decât ne dăm seama.” – Lorena Oprică, S.O.S. Edu Club

Mă gândesc la matematică, în drum spre întâlnirea cu Lorena, și îmi vin în minte o serie de afirmații auzite de-a lungul vieții: „La ce îmi trebuie mie matematica?” sau „Unde îmi va folosi teorema lui Pitagora?”, „Fetele nu sunt așa bune la matematică.”, „Copiilor nu le place matematica.” întrebându-mă dacă mai sunt de actualitate, dacă mai sunt gândite/rostite de cei care studiază sau au copii care studiază matematica. Interesant este că le amintește și Lorena, încă din primele minute în care începem să discutăm. Sunt acestea simple clișee despre matematică, alături de preconcepția că fetele nu se pricep la matematică sau la alte științe exacte?

Lorena se înțelege bine cu matematica de când se știe: „Cum mi-am dat eu seama că îmi place matematica? Îmi amintesc că, așa cum alții preferau să găsească soluția integramelor, mie îmi plăcea să fac același lucru cu o problemă, cu un exercițiu.” A crescut și a fost elevă în Brașov, după care a ales să urmeze cursurile Facultății de Matematică din cadrul Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași, spre a-și urma pasiunea și pentru a deveni profesor, la finalizarea studiilor academice.

Pasiunea a deprins-o de la tatăl ei, care era inginer în aviație: „Bineînțeles că a contat faptul că am avut cui să cer ajutorul atunci când ceva nu mi-era clar. Odată cu trecerea timpului, am început să îndrăgesc matematica, deși trebuie să recunosc că la început nu am agreat faptul că tatăl meu îmi dădea să lucrez multe exerciții, dată fiind pregătirea și ocupația lui.

Încurajată și susținută de familie, a studiat cu drag, excelând la materia pe care acum o predă cu drag. Din timpul facultății și după absolvirea acesteia, Lorena a predat matematica în regim de meditații, astfel că nu a simțit nicio clipă că trăiește fără ea. Păstrând aproape activitatea de predare și pasiunea pentru acest domeniu, integrând-o în viața de zi cu zi, a avut loc transformarea acesteia în misiune.

„Sistemul în sine m-a descurajat.”

Revenind în Brașov după absolvirea facultății, Lorena și-a urmat planul stabilit când a terminat liceul – acela de a deveni profesor – așa că a început să se pregătească pentru susținerea examenului de titularizare. Peste vară însă planurile s-au schimbat, după ce a lucrat în mai multe locuri, concomitent cu pregătirea pentru titularizare:„Mi-am dorit să fiu profesoară, ba chiar mă pregăteam să susțin examenul, după terminarea facultății. La un moment dat, ceva s-a schimbat, am analizat opțiunea din toate punctele de vedere. Totuși, atunci când am terminat eu facultatea și mult timp după aceea, în învățământ salariile erau și au fost mult timp foarte mici, comparativ cu eforturile meseriei. Pe scurt, sistemul în sine m-a descurajat, nu mi-a plăcut, așa că am decis să găsesc alte modalități de a folosi matematica, m-am îndreptat către alte aplicații ale acesteia. Spre exemplu, am urmat un curs de agent de ticketing, am și profesat o perioadă în domeniu, salariul era foarte motivant.”

SOS EduClub

Lorena meditează încă din facultate copii de toate vârstele, pentru că dacă există o materie la care este nevoie de aprofundare, aceasta este matematica. A căutat o variantă de predare care să excludă angajarea ca profesor în școală, așa că a demarat un proiect – propria afacere finanțată din fonduri europene, în cadrul unui concurs de afaceri câștigat în decembrie, 2018. Ideea afacerii a venit din dorința de a găsi o aplicație eficientă pentru matematică, pentru a face mai mult: Odată cu multe alte concluzii, am remarcat și cât de greu le este unora dintre părinți să le susțină copiilor orele de aprofundare, așa că am căutat o soluție, să câștig, dar să și ofer ceva înapoi celor care au nevoie. Printre obiectivele proiectului/business-ului meu se numără susținerea educației. Consider că este foarte importantă contribuția fiecărui profesor la stoparea abandonului școlar.”

Potrivit datelor prezentate de Eurostat, România se clasează pe locul trei la abandonul școlar timpuriu în topul UE, pe primele locuri fiind Spania și Malta. De altfel, țara noastră se confruntă de mulți ani cu abandonul școlar dar îngrijorarea vine mai degrabă din faptul că suntem singura țară din Europa în care procentul este în creștere, în timp ce în restul statelor membre acesta este în scădere.

În prezent, Lorena coordonează un proiect care are ca scop acordarea de meditații – cursuri de matematică pentru copiii care provin din familii ce nu își permit susținerea pregătirii suplimentare, prin parteneriate cu diferite companii: „Desigur că atenția trebuie îndreptată către grupurile defavorizate, copiii din centrele de plasament, dar ideea proiectului a fost să ofer sprijin copiilor care provin pur și simplu din familii care nu își permit să plătească pentru meditațiile la mate, acolo unde trebuie completate cunoștințele dobândite la clasă.”

Femei în matematică: se pricep mai mult bărbații la matematică?

Un raport al National Science Foundation a concluzionat faptul că mai puțin de 30% din diplomele de doctorat în matematică și statistică sunt acordate femeilor. De fapt, din 2006 până în 2016, procentajul titlurilor de doctorat obținute de femei a scăzut de la 29,6% la 28,5%. Lorena nu crede că este vorba despre o prejudecată, ci este mai degrabă o realitate. În grupă, la facultate, ea era una dintre puținele fete: Nu este vorba despre o prejudecată, cred că este o întâmplare dar într-adevăr, sunt mai mulți băieți care excelează, care sunt prezenți la olimpiade, care se înscriu la Facultatea de Mate. Bineînțeles că există și fete care au sclipirea necesară pentru matematică.

O variantă ar mai fi și faptul că fetele au mai multe ocupații și pasiuni și se orientează către studiul altor materii.”

ielele_i19_026

Pregătire la matematică: cum pot fi cursanții motivați?

Ascultându-o pe Lorena povestind, mi-am amintit un citat de-ale lui Desmond Tutu, care spunea: „Vine un moment când trebuie să ne oprim doar din a scoate oamenii din râu. Trebuie să mergem la deal și să aflăm de ce cad în râu.” Îmi inspiră o atitudine pe care profesorii dedicați o au, acea sclipire a profesorului care devine preferatul tău, fără a fi neapărat cel la care obții note maxime.

În scenariul ideal, dorit atât de profesori, cât și de către părinți, copiii ar învăța de drag și exclusiv în timpul orelor de curs, rămânând ca pregătirea extra să fie doar pentru cei care au nevoie de aprofundare sau de practică. De cele mai multe ori însă la meditații se apelează pentru aproape toți elevii, iar noțiunile care trebuie asimilate sunt numeroase. Cum reușește Lorena să îi motiveze pe cei care și-au pierdut încrederea și orice interes pentru acest subiect? Cu multă înțelegere, cu calm, așa cum îmi vorbește și mie: „Când predai matematica, este nevoie să ai răbdare. În ceea ce îi privește pe cei care și-au pierdut încrederea în ei, căci se întâmplă des când vine vorba de mate, mă concentrez și să lucrez la redarea încrederii de sine. În principal, încerc să le insuflu ideea că matematica este indispensabilă: fără mate nu se poate, nu ne putem desfășura în viața de zi cu zi.”

„Actualizez constant modul de predare”

Calitatea educației depinde și de investițiile în materialele utilizate, precum și de viteza de adaptare la nevoile elevilor și la noile tendințe.Fiind vorba despre business-ul pe care îl administrează, Lorena poate să adapteze predarea mai repede decât profesorii care aparțin sistemului de stat: „Am cunoștințe care îmi spun că nu mai au energie pentru a se dedica predării, deoarece au foarte multe documente și rapoarte de completat.

Povestește atât de frumos despre matematică încât e greu să îți imaginezi că un curs cu ea este altfel decât extrem de plăcut. Aduce mereu metode noi de lucru și folosește materiale didactice de actualitate, precum forme geometrice 3D, axându-se pe stimularea memoriei vizuale: „Vreau să demontez mitul despre matematică, acela că nu au nevoie toți de ea. În afară de faptul că au un examen de susținut (și de luat), elevilor din școala gimnazială le explic faptul că matematica studiată până la sfârșitul clasei a-VIII-a este esențială. Matematica se regăsește în tot ceea ce facem: de la plata la magazin, la gramajul corect al ingredientelor pentru o rețetă, la calcularea suprafeței unei încăperi ce urmează să fie vopsită, la folosirea corectă a procentelor – folosim matematica mai des decât ne dăm seama.

Măsurăm cel mai bine feedback-ul celor cu care lucrăm prin prisma recomandărilor primite.”

Spune că observă recunoștința părinților și a copiilor prin mulțumirile și recomandările primite: „contribui la realizarea visurilor lor: note mai mari, trecerea cu brio unui examen, admiterea la facultatea dorită; aceasta reprezintă cea mai mare satisfacție a meseriei – să știu că am ajutat, iar ei au ajuns unde și-au propus.

Lumea Lorenei este vastă, cuprinzând matematica, afacerea, familia, cei doi copii și soțul, preocuparea pentru menținerea unui stil de viață sănătos, așa că mi-o imaginez ca pe un matematician complet, asemeni celor din Antichitate: „Totul are legătură cu matematica. Dacă ne gândim bine, poate nu mai este valabil acum, matematicienii nu se ocupau doar cu matematica, erau și filosofi, scriitori, astronomi, erau persoane importante în societatea din care făceau parte, pentru că emiteau teorii religioase, politice.”

*Acest articol a fost publicat inițial în revista ielele nr.3 | magie iarnă, 2019, apărută pe 13 decembrie.

**S.O.S. Edu Club poate fi găsit online aici și pe Facebook, aici.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: