Yami Kawaii: partea întunecată a stilului Harajuku

Yami Kawaii s-a desprins în ultimii ani din stilul Harajuku, în Tokyo. Adepții acestui stil aduc împreună pastelurile stilului Decora și Lolita din Harajuku cu teme și mesaje întunecate, derivate din depresie. Un stil care sare în ochi în conservatoarea Japonie, unde sănătatea mintală rămâne un subiect tabu. Dar Yami Kawaii oferă tinerilor o platformă de exprimare unică în Japonia. Despre cum să îmbraci o depresie în Japonia

Kawaii” înseamnă în japoneză drăguț. Este de fapt un cuvânt format din două caractere, fiecare însemnând capabil și dragoste. Împreună, Kawaii este folosit pentru a desemna ceva ce este adorabil, feminin, drăguț. Vestimentar, este un stil care a popularizat ținutele de genul Decora și Lolita, ambele reunite sub stilul Harajuku. Stilul Harajuku este un stil vestimentar inspirat din benzile desenenate și filmele animate japoneze. De mai bine de 10 ani, acest stil japonez a atras atenția la nivel mondial, deoarece stilul Decora era inițial rezervat sesiunilor de L.A.R.P. – Live Action Role Play, sau concursurilor de costume – cosplay, nefiind un stil de purtat pe stradă, în special într-o țară atât de conservatoare precum Japonia.

„Yume” înseamnă vis: Yume Kawaii înseamnă vis frumos iar Yami Kawaii înseamnă drăguț dar într-un coșmar. Esența acestui stil este așadar construită pe contrastul dintre dorința de a fi Kawaii – drăguț în percepția și interacțiunea cu ceilalți, dar izvorât dintr-un coșmar. Yami Kawaii a ajuns astăzi să însemne „drăguț bolnav”. Adepții stilului Yami Kawaii folosesc hainele și machiajul pentru a exprima probleme de sănătate mintală. În centrul acestui stil se află adesea contrastul dintre culori pastel și mesaje agresive, suicidale sau care îndeamnă la auto-mutilare, izolare socială și agresivitate.

Mesajele de pe aceste haine și accesorii sunt diverse dar constant negative, precum: Die, die, die! (mori, mori, mori!) Do not touch my phone! (nu îmi atinge telefonul), Kill you (te omor), Heart Breaking (inimă frântă), Fuck everybody else (La naiba cu toți ceilalți) sau I want to die (vreau să mor).

În cadrul acestei subculturi, există și un personaj de benzi desenate numită Menhera, împrumutându-și numele din termenul japonez pentru oameni care suferă de boli mintale. Japonia are una dintre cele mai ridicate rate de suicid din lume și este tabu să vorbești public despre sănătate mintală sau persoane cu astfel de probleme. În 2016, 21,897 de oameni s-au sinucis, fiind și cea mai mică rată de suicid în Japonia din 22 de ani. Totuși, suicidul rămâne principală cauză de deces în Japonia pentru categoria de vârstă 15 – 39 de ani.

Astfel că, dincolo de excentricitatea stilului Yami Kawaii în a combina grotescul cu pastelurile Harajuku, adepții Yami Kawaii deschid prin stilul lor un dialog instantaneu pe această temă. O figură influentă a acestei mișcări este și artista Hanayo, o muziciană, fotografă și model care recunoaște că, de fapt, prin stilul ei, chiar vrea să atragă atenția fanilor ei asupra consecințelor tentativelor de suicid, inspirată din propria ei experiență. Născută în 1970, Hanayo a venit în Tokyo ca și ucenică într-o casă de gheișe, a devenit apoi model după care și-a început cariera de artistă, având expoziții de fotografie la nivel mondial. Fotografiile ei au un caracter militant, precum stilul Yami Kawaii, ilustrând partea întunecată a minții oamenilor și societății japoneze.

hanayao

Foto: Hanayo, 2018.

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: