REDU, planul alternativ al hainelor vechi

REDU este prima întreprindere socială din România orientată pe recondiționarea hainelor vechi”. Așa s-ar descrie pe scurt REDU, o întreprindere din Iași creată de Asociația Mai Bine care prelucrează haine uzate primite prin donații dar și materiale noi, autohtone, pentru a crea alte produse. Situată la antipodul dinamicii din industria de modă, REDU are la bază principiul de slow fashion, care încearcă să împace dezvoltarea durabilă cu apetitul pentru modă.

Lansat în aprilie 2015 de către Asociația Mai Bine printr-un proiect finanțat prin granturile SEE, REDU a strâns în primul an peste 3 tone de haine uzate donate, care s-au transformat ulterior în peste 1000 de produse noi, implicând în tot acest proces peste 2000 de oameni. Astfel, printr-un efort comunitar și sub designul lui Lisbeth Lovbak Berg, REDU a redefinit ce înseamnă haină „bună de aruncat”.

Chiar mai mult, activitatea REDU a avut un impact pozitiv nu doar ecologic dar și social: „Am spijinit deja nenumărate grupuri vulnerabile social prin intermediul unor fundații și ONG-uri preocupate de situația acestora, prin donații de bunuri colectate. Prin valorificarea deșeurilor textile – resturi de textile noi, textile uzate, le reintroducem în circuit, evitând astfel impactul negativ asupra mediului care se produce prin poluare directă – debarasare, ardere. De asemenea, lucrăm și cu textile noi și durabile achiziționate de la furnizori locali” – Gabriela Stoica, REDU.

Odată cu creșterea populației la nivel global – o creștere constantă de 1,1% anual, reprezentând aproximativ 83000000 de oameni care se nasc în fiecare an, industria modei va continua să se dezvolte ascendent. De altfel, industria modei a crescut constant cu peste 5,5 % în decada 2005-2015, cel mai mare câștigător de pe piață fiind China – cel mai mare producător și exportator de haine, cu câștiguri de peste 195 de miliarde de dolari în 2017, din cele aproximativ 317 de miliarde de dolari generați de această industrie la nivel global.

La polul opus, mișcarea slow fashion își propune să împace oamenii, planeta și consumul de modă, oferind o alternativă mai echitabilă din punct de vedere social și ecologic practicilor industriale din domeniu. De altfel, aceeași conștientizare a dus și la crearea proiectului REDU: „Am considerat mai mult decât necesară implementarea unui astfel de proiect la nivel local în condițiile în care consumul și generarea de deșeuri cresc semnificativ, iar gestionarea acestora se face la un nivel redus, sau, în unele comunități, chiar deloc. Atragem atenția astfel asupra impactului pe care noi înșiși îl avem asupra locului în care trăim și venim cu soluții practice de îmbunătățire a situației actuale” – Gabriela Stoica, REDU.

25394772_1582837588462688_1923881337267626535_o
Foto: REDU, 2018

Relația dintre modă, mediu și echitate socială este complexă. Pentru un tricou de mărime medie din bumbac, sunt necesari aproximativ 2700 de litri de apă până a ajunge la forma finală. Această estimare include și ciclul de viață al plantelor de bumbac, dacă acestea nu sunt tratate cu pesticide, ceea ce le face mai rezistente la secetă.

În plus, globalizarea producției și prețul mic prezentat cumpărătorului ascund realități sociale și ecologice care spun o poveste mult mai tristă, adesea în țări îndepărtate. Cazurile de abuz, muncă forțată și sclavie din industria textilă sunt documentate constant de Organizația Internațională a Muncii cu partenerii locali. Astfel, există copii folosiți în producția de semințe de bumbac în Benin, fete exploatate în zonele rurale din India, în morile de tors textile, lucrători sclavi în culegerea bumbacului în Uzbekistan, sau condiții de muncă abuzive, insalubre și nesigure. Din când în când, vreun accident celebru răsună până în Europa, precum prăbușirea unei fabrici din Dhaka, Bangladesh, în 2013 – accident în care au murit peste 1100 de muncitori care lucrau pentru companii celebre.

Tocmai de aceea, REDU transmite un mesaj mult mai important: „Prețurile mici nu sunt întotdeauna și corecte. Înainte să cumperi ceva, întreabă-te dacă ai nevoie cu adevărat de acel lucru, oferă-i a doua șansă reutilizându-l sau reciclându-l, alege produse sustenabile și sprijină inițiativele locale prin cumpărături responsabile. Practica minimalistă de consum nu este un trend, ci o necesitate, în condițiile în care ne sufocăm de obiectele consumerismului care valorizează profitul și nu resursele umane și/sau calitatea bunurilor”  – Gabriela Stoica, REDU.

REDU: Str. Rândunica, clădirea TEX 6 (În intersecția Str. Tăietoarei și Rândunica) Iași Tel. 0771 418 004

Mai multe despre produsele REDU chiar aici.

17880673_1349280068485109_286705826634384645_o
Foto: REDU, 2018.

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: